Zasady tworzenia kampanii on-line

4 03 2009

Prowadzeniu e-marketingu towarzyszą tradycyjne składowe kampanii promocyjnych:

  • określenie celów kampanii i sposobu pomiaru stopnia realizacji,
  • wyodrębnienie grupy docelowej,
  • opracowanie planu działania,
  • dobór narzędzi.

Temat jest bardzo obszerny a ja nie chciałbym pominąć jakieś ważnej kwestii dlatego skupię się na „określeniu celów kampanii”. Myślę, że będą to solidne podstawy do dalszych samodzielnych przemyśleń.

Oczywiście powodów do rozpoczęcia kampanii reklamowej on-line może być tysiące, jednak ogólnie rzecz ujmując możemy wyodrębnić dwa najważniejsze:

  • kampania wizerunkowa,
  • kampania skierowana na określoną akcję użytkownika.

Kampania wizerunkowa: najczęściej tylko bogate przedsiębiorstwa mogą pozwolić sobie na taką kampanię. Firmy, które korzystają z takiego typu promocji chcą się przypomnieć klientowi, nie oczekują natychmiastowej rekcji. Chcą natomiast aby użytkownicy wiedzieli, że istniejąkojarzyli branżę. Istnieją takie marki, których nie trzeba reklamować. Np. każdy wiedział, że istnieje luksusowe i niezawodne auto marki XXX zanim zobaczył reklamę w TV ( o ile taka była). Reklamodawca chce wzbudzić wsród ogółu oglądająch pragnienie posiadania dokładnie tego samochodu. Wiadomo, że na takie samochody mogą pozwolić sobie tylko nieliczni. Nabywca w ten sposób zaspokaja nie tylko potrzebę posiadania wysokiej klasy samochodu ale także ma coś czego nie mają inni.

Innym typem są  kampanie nastawione typowo na osiąganie zysków. O ile w przypadku kampanii wizerunkowych (np.: reklama banerowa – klikalność bardzo niska) ważne jest aby użytkownik zobaczył treść reklamy, o tyle w kampaniach nastawionych na zysk, oczekiwana jest konkretna rekcja z strony użytkownika. Najczęściej jest to dokonanie zakupu, kontakt z przedstawicielem danej firmy, zapytanie ofertowe itp.

W takim przypadku chcemy płacić tylko za oczekiwane reakcje. Najprostszym i najłatwiej dostępnym narzędziem jest google AdWords. Prowadząc kampanie AdWords jesteśmy gotowi zapłacić za to, że internauta wejdzie na naszą stronę klikając link sponsorowany, który zostanie wyświetlony po wpisaniu w wyszukiwarce odpowiednich kombinacji słów. W takim wypadku płacimy za akcje (i to bardzo chętnie płacimy :) ) gdyż jesteśmy w stanie precyzyjnie określić, kim są osoby wchodzące na naszą stronę oraz tak zbudować kampanie aby dotrzeć tylko do wybranej grupy docelowej.

Wybór strategii zależy od bardzo wielu czynników;

  • znajomości „produktu”,
  • potencjalnych klientów i ich upodobań,
  • decyzji, czy planujemy osiągać zyski już teraz czy może planujemy budowanie silnej i godnej zaufania marki.

 Powodzenia :)


Opcje

Info

Odpowiedz

Możesz używać tagów : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>