Jaki system zarządzania treścią (CMS) wybrać? Czyli w jaki sposób uniknąć zbędnych kosztów.

28 12 2008

Większość stron internetowych to „wizytówki” , proste w strukturze i budowie strony, które powstały jako internetowe wizytówki danej firmy, organizacji czy społeczności. Takie strony prawie nie wymagają aktualizacji lub przeprowadzane są sporadycznie. Na takich stronach nie prowadzi się sprzedaży, oglądający nie zostawiają wpisów, komentarzy itp.

Czy w takim przypadku warto mieć własny CMS?

Myślę, że to nie jest konieczne i zlecenie wykonania takiego CMS byłoby marnotrawstwem pieniędzy i czasu. Lepiej jest zapłacić webmasterowi za dokonanie poprawek, aktualizacji itp.

W związku z tym iż nie są to skomplikowane strony (pomijamy strony całkowicie wykonane w technologii flash) webmaster nie musi być wysokiej jakości specjalistą aby wykonać zlecone prace co dzięki temu obniża się koszt takiej usługi. A co byłoby gdybyśmy mieli własny CMS? Hmm, prawdopodobnie byśmy tak i tak skorzystali z pomocy webmastera, nie ważne jak prosty w obsłudze byłby nasz CMS to jednak aby obsługiwać go trzeba mieć jakieś umiejętności, a trudno je posiadać skoro bardzo rzadko przeprowadzamy aktualizacje.

Dodatkowo dochodzi aspekt czy byśmy mieli czas i ochotę zajmować się takimi rzeczami.:)

Portale społecznościowe, strony sprzedażowe, sklepy internetowe, strony informacyjne wymagają już CMS.
 

Do wyboru mamy 3 rodzaje typy CMS

  1. Open source | Free software – np:  Joomla,
  2. Płatne – sprzedawane jako własny produkt przez firmy webmasterskie
  3. Autorskie – napisane przez firmy programistyczne tylko na użytek nasz i skonfigurowane dla naszych potrzeb.

Powyższy podział także odzwierciedla cenę, od najtańszego rozwiązania do najdroższego. Każdy z tego typu rozwiązań ma swoje wady i zalety. Gdyby jakiś miał same wady to pewnie by nie istniał:)

 

Zanim przystąpimy do wyboru CMS, wyboru firmy która za nas to wykona i akceptacji jej pomysłów i technologii musimy określić sobie warunki techniczne i środowiskowe w jakim nasza strona będzie funkcjonować.

  1. Jakim budżetem dysponujemy?,
  2. kto będzie opiekował się finalnym produktem?, umiejętności techniczne tej osoby oraz szybkość przyswajania nowej wiedzy,
  3. jaka jest docelowa ilość osób która będzie dziennie odwiedzać nasza stronę?,
  4. jaki serwer mamy do dyspozycji (własny, hostingowany dedykowany, hostingowany wirtualny).

W szybkim skrócie są to najważniejsze rzeczy aby określić jaki CMS wybrać.

 

W internecie jest ogromna ilość darmowego softu, w większości przypadku istnieje darmowy lub prawie darmowy system który będzie spełniał nasze oczekiwania i świetnie sprawdzi się do naszego użytku.

Pieniądze, pieniądze – najważniejsza rzecz, nie ulega wątpliwości. Im więcej pieniędzy mamy do wydania to na więcej rzeczy możemy sobie pozwolić i droższy system wybrać. Ale czy jest to konieczne? Zaoszczędzone pieniądze to zarobione pieniądze :). Wiec postaramy się dokonać takiego porównania aby otrzymać pożądany efekt jak najmniejszym kosztem,

A więc zaczynamy porównanie:)

Joomla – potężny i darmowy CSM, znam go prawie od podszewki dlatego w porównaniach będę odnosił się właśnie do tego systemu.

Kryterium 1. Łatwość obsługi. Porównanie systemów autorskich z projektami open-source.
Wynik: Remis

Kryterium 2. Możliwość rozszerzania funkcjonalności danego CMS.
Wynik: Punkt dla systemów otwartych

Kryterium 3. Bezpieczeństwo.
Wynik: Remis

Kryterium 4. Wydajność
Wynik: Remis

 

Podsumowując tak i tak daje remis. Nie znam każdego systemy więc nie mogę stawiać jednoznacznych ocen. Oba modele się uzupełniają a nie eliminują. To wszystko zależy do potrzeb i warunków w jakich dana strona będzie funkcjonować.

Nie róbmy z prostych rzeczy drogich projektów, jednocześnie nie instalujmy wszędzie gotowców bo czasami więcej szkodzimy niż pomagamy.


Opcje

Info

Odpowiedz

Możesz używać tagów : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>