Wstęp do pozycjonowania. Czyli kilka przydatnych informacji.
3 02 2009Pozycjonowanie, SEO, SEM , google, adwords, katalogi branżowe, optymalizacja stron … Wymieniłem kilka najczęściej padających haseł związanych z „pozycjonowaniem stron”.
Ten wpis jest skierowany dla osób które chcą trochę bardziej zrozumieć o co w tym wszystkim chodzi. Jeśli ktoś szukał gotowych wskazówek jak wywindować swoją stronę na pierwszą pozycję w google to niestety trochę się zawiedzie.
Zdecydowałem zacząć od podstaw gdyż o dziwo najprostsze rzeczy są czasami najbardziej trudne to opisanie. Definicję, pojęcie – trochę nudne ale jednak warto czasami troszkę bardziej usystematyzowanej wiedzy zasięgnąć. No więc.
O co biega z tym całym SEM?
Lata 80 to był czas IBM, lata 90 Microsoftu a obecne dziesięciolecie to dekada google.
Nie wiem czy obecnie ktoś w Polsce jeszcze zwraca uwagę na inną wyszukiwarkę niż google, oczywiście istnieje alternatywa dla google ale pytam się „po co?” , dla zdrowej konkurencji – taak, chyba tylko dlatego. Przewaga google nad konkurentami jest tak miażdżąca, że oferty wszystkich firm zajmujących się pozycjonowaniem opierają się na uzyskaniu jak najlepszego wyniku właśnie w tej wyszukiwarce. Wszystkie pojęcia które wymieniłem wcześniej używa się w kontekście tej wyszukiwarki.
Co to jest SEM?
SEM - Search Engine Marketing, czyli wszystko co wiąże się z marketingiem internetowym w wyszukiwarkach. SEM jest słowem zwierającym w sobie dziesiątki pojęć, nazw usług i produktów.
Istnienie serwisu internetowego jest bezcelowe, jeżeli prawdopodobieństwo jego znalezienia przez potencjalnego użytkownika (potencjalnego klienta) jest żadne lub znikome. Marketing internetowy w wyszukiwarkach (search engine marketing - SEM) służy poprawianiu dostępu użytkownika do serwisu poprzez zwiększenie jego widoczności w wyszukiwarkach.
SEM jest pojęciem ogólnym, formuła „wszystko co wiąże się z marketingiem internetowym” - nasuwa nam pytanie, jakie są to działania, ile jest ich?
I w tym momencie przechodzimy do rozwikłania kolejnych „tajemniczych” skrótów: SEO i PPC.
SEO - Search Engine Optimization, to proces poprawiający ilość i jakoś ruchu przychodzącego do pozycjonowanej witryny z wyników organicznych wyszukiwarek.
- seo to proces, a nie jednorazowa akcja
- seo koncentruje się nie tylko na ilości ruchu, ale także jego jakości
- seo to także różne wyszukiwarki: wyszukiwarki obrazków, lokalne czy wertykalne
PPC - Pay Per Click (płać z kliknięcie) — to model opłat za reklamę w wyszukiwarkach i sieciach reklamowych. Ponieważ model został spopularyzowany przez wyszukiwarki, przyjęło się poprzez PPC określać reklamę płatną w wyszukiwarkach, czyli tzw. wyniki płatne.
W świecie gdy google niepodzielnie rządzi na rynku wyszukiwarek internetowych możemy śmiało powiedzieć że PPC to po prostu AdWords (temat rzeka, nie tym razem).
Podsumowując: SEM = SEO + PPC.